پانل بامبو

بروز شده در توسط مهسا رحیمی درباره مواد و مصالح (فقط 4 دقیقه مطالعه)
پانل بامبو

گیاه بامبو؛ سبک، مقاوم، خودرو و سریع الرشد

گیاه بامبو یا خِیزَران، علوفه ای زیبا، خودرو و سریع الرشد، متعلق به خانواده گندمیان است که شباهت بسیار زیادی با درختان دارد. از ویژگی های آن می توان به مقاومت نسبت به رطوبت، دارای خاصیت آنتی باکتریال، سبک در عین حال مستحکم اشاره کرد. این گیاه در جلوگیری از فرسایش خاک بسیار مفید بوده و از آنجایی که بامبو ارتفاع بسیار زیادی دارد، نوعی بادشکن طبیعی بوده و محیط اطراف را از اثرات مخرب گردباد و طوفان حفظ می کند.همانطور که می دانید چوب بامبو جز آن دسته از مصالحی است که پایدار، انعطاف پذیر و زیبا می باشد. از طرفی با توجه به رشد سریع و تجدیدپذیری بالا، جایگزین مناسبی برای چوب درختان جنگلی بوده، در نتیجه از قطع بی رویه درختان جلوگیری و منجر به حفظ محیط زیست خواهد شد. از دیگر ویژگی هایی که بامبو را به گیاهی سازگار با محیط زیست تبدیل کرده، توانایی آن در به دام انداختن مقادیر زیادی از دی اکسید کربن و تولید اکسیژن بسیار بالا نسبت به درختان جنگلی است. ویژگی های ذکر شده، نقش به سزایی در ایجاد هوای پاک و جلوگیری از گرمایش زمین و تغییرات نامناسب آب و هوایی دارند.

موارد استفاده از آن

بامبو جایگزین چوب درختان جنگلی در صنایع چوب و ساختمان است. می توان از آن به جای ام دی اف، تخته خرده چوب، او اس بی، ورق های کرکره ای پوشاننده سقف، تخته های مات، الوار، گلولام، تخته چند لا، روکش، لمینیت، دکل و ستون استفاده کرد. در حال حاضر بامبو به عنوان کفپوش و دیوارپوش، پانل، روکش، چوب نما، دکینگ و ترموود وساخت مبلمان کاربرد دارد.سختی و چگالی محصولات ساختمانی بامبو، مشابه با بهترین تولیدات چوبی است. این محصولات، از مواد طبیعی ساخته شده و در نتیجه آنتی استاتیک (ضد الکتریسیته ساکن) و آنتی آلرژیک (ضد حساسیت) هستند. همچنین، زیبایی طبیعت را به فضای داخل خانه آورده و انتخابی زیبا و هوشمندانه است. محصولات طبیعی بامبو در طرح ، رنگ و شکل های متنوع تولید و عرضه شده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه ترند.

ویژگی های چوب بامبو

رطوبت چوب بامبو بسیار کم است، در نتیجه ترک نمی خورد، پوسته پوسته نمی شود و کپک و باکتری روی آن رشد نمی کند.

از دیگر ویژگی های چوب بامبو استحکام آن است که از نظر قدرت و دوام می توان آن را با فولاد مقایسه کرد. تراکم و قدرت چوب بامبو، نسبت به تخته و الوارهای موجود در بازار بیشتر بوده و از چوب هایی مثل افرا، بلوط و ساج محکم تر است.

استحکام توأم با سبکی بامبو و انعطاف پذیری آن، این گیاه را به یکی از مصالح ساختمانی ضد زلزله، طوفان و باد تبدیل کرده است.

محصولات بامبو نسبت به دیگر محصولات چوبی تغییر سایز کمتری دارند و ابعادشان با گذشت زمان تغییر محسوسی نخواهد کرد.

از دیگر ویژگی های بامبو می توان به سهولت نگهداری، پرورش، عدم نیاز به توجه زیاد در هنگام رشد و رنگ زدن، درز گیری و بتونه کاری آسان اشاره کرد.

چوب بامبو بوی نامطبوعی ندارد، سمی نیست و هیچگونه آسیبی به مصرف کنندگان وارد نمی کند.

همچنین، بادوام، پاک، تمیز و غیرلغزنده بوده و حشراتی مانند موریانه به آن علاقه ای ندارند.

تجدیدپذیری نیز یکی از ویژگی های چوب بامبو می باشد، که امروزه این امر بسیار مهم است.

نحوه ساخت پانل های بامبو

برای ساخت این نوع پانل، گیاههای بامبو را که به عمر 5 تا 6 سال و ارتفاع 121 سانتی متر و قطر 15.24 سانتی متر رسیده اند، انتخاب می کنند و آن را می برند. بریدن بامبوهای 5 ساله به این دلیل است که با این روش هر ساله 20 درصد بامبوهای کاشته شده در مزارع بریده می شود. این بدان معنی است که جنگل های بامبو سالم می مانند و وضعیت اکوسیستم به هم نمی ریزد.

این پانل ها با فناوری Quite Wall ساخته شده اند. این فناوری باعث کاهش صدای محیط می شود. با خم کردن چوب بامبو بین لایه رویی و قسمت مرکزی فضایی ایجاد می شود که زیبایی خارقالعاده ای به این محصول می دهد.پانل های بامبو در ضخامت های 7.5*20*11 سانتی متر در دو نوع با روکش و بدون روکش عرضه می شوند.

عکس نویسنده
مهسا رحیمی

بنیان گذار برند سامانو و طراح داخلی
هدفم کمک به شما برای طراحی داخلی بهتر فضای مورد نظرتان با استفاده از دانسته هایم شامل اصول و قواعد استاندارد طراحی، ترکیب بندی درست رنگ ها در کنار هم، شناخت انواع مواد و متریال و نحوه اجرای جزئیات است

مطالب مرتبط با مواد و مصالح
انواع کاغذ دیواری
انواع کاغذ دیواری و تکنیکهای زیباسازی دیوار، روشهای نصب و جداسازی کاغذ دیواری
پانلهای گچی
سقف های کاذب و پانل های گچی جدا ساز برای چيدن همه ديواره های داخلی ساختمان