انواع کاغذ دیواری

بروز شده در توسط مهسا رحیمی درباره مواد و مصالح (8 دقیقه مطالعه)
انواع کاغذ دیواری

تکنیک های زیادی برای پوشاندن و زیبا سازی دیوارهای داخلی وجود دارد. رنگ کردن، پتینه کاری، کاشی کاری و استفاده از پنل های سه بعدی از جمله این تکنیک ها می باشد. یکی دیگر از تکنیک ها برای پوشاندن سطوح دیوار های منزل، ساختمان اداری و دیگر ساختمان‌ها کاغذ دیواری است؛ این نوع پوشش بیشتر به صورت رول یا به صورت متری فروخته می‌شود و نحوه چسباندن آن روی دیوار به صورت عمودی می باشد. البته کاغذ دیواری در زمانی نه چندان دور رونق زیادی نداشت، این عدم استقبال هم به دلیل عدم تنوع در رنگ و طرح های کاغذ دیواری بود. اما امروزه به دلیل تنوع زیاد با استقبال زیادی روبه رو شده است.کاغذ دیواری ها می‌توانند ساده (به صورت نقاشی) یا به صورت بافته‌شده (مانند آنگلیپتا) یا با الگوهای گرافیکی ساخته شده‌ باشند. براساس ریاضیات در چنین طرح هایی، تنها به 17 روش می توان الگوهای گرافیکی را کنار هم تکرار کرد و تصویر بزرگتری را تشکیل داد. همه تولیدکنندگان کاغذ دیواری در دنیا نیز براساس همین 17 روش به خلق طرح می پردازند.

روش‌های چاپ کاغذ دیواری شامل چاپ سطحی، چاپ به‌ وسیله حکاکی، چاپ سیلک ابریشمی، چاپ به صورت دیجیتالی یا چاپ به وسیله ماشین چاپ چرخشی است.

تاریخچه کاغذ دیواری

400 سال پیش از میلاد مسیح اولین نوع کاغذ که همان پاپیروس مصری ها است اختراع گردید. همچنین چینی ها 200 سال قبل از میلاد مسیح از چسباندن کاغذ برنج به عنوان یک پوشش بر روی دیوارهای خود استفاده می کردند.

در قرن هشتم میلادی گروهی از زندانیان چینی که برای برخی از اعراب کار می کردند مهارت های کاغذسازی خود را به آنان آموختند و توسط اعراب این دانش در سراسر خاورمیانه گسترش داده شد. بعد از آن این دانش به اروپا راه یافت و اگرچه همه چیز به آرامی پیشرفت می کرد اما در قرن دهم میلادی، به جای چوب و بامبو از الیاف کتانی برای ساخت کاغذهای ظریف تر استفاده شد.

اولین بار از کاغذ دیواری در کشورمان در دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار استفاده شد. وی علاقه بسیاری به شیوه های معماری غربی داشت و به همین منظور هم در زمان نوسازی کاخ گلستان برای دیوارهای داخلی کاخ از کاغذ دیواری وارداتی استفاده کرد و نام خود را به عنوان اولین واردکننده این محصول در تاریخ ایران جاوادانه نمود.

انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری از منسوج نبافته (نان وون)

از مخلوط الیاف فیبر سلولوزی بلند و الیاف نساجی در دستگاه کاغذ، تولید شده است. به وسیلهٔ مواد آکرلیک این شبکه را تقویت و به کمک رنگدانه‌ها یک نوع تاری ایجاد می‌کنند. افزودنی‌های خاص هم جهت ایجاد رطوبت، استحکام و قدرت جذب به این مخلوط اضافه می شوند. این کاغذ دیواری از لحاظ ابعاد و اندازه تغییر شکل نمی‌دهد؛همچنین رطوبت مانند چسبی عمل می‌کند که بتوان کاغذ را بر روی دیوار نصب نمود.با این تکنیک در وقت نصاب صرفه جویی شده است و نصاب دیگر نیازی به دوباره چسب زدن کاغذ و منتظر ماندن برای تکهٔ بعدی حین نصب ندارد. در نتیجه نصب بسیار آسانی دارند و دوباره قابل استفاده می‌باشند. زیرا حالت خود را به خاطر مواد چسبنده‌ای که در پشت کاغذ هست از دست نمی‌دهند. مواقعی که نیاز به برداشتن کاغذ جهت انجام برخی امور مانند تعمیر سیستم تأسیسات و برق که پشت کاغذ در دیوار تعبیه شده‌اند است، می‌توان کاغذ را از دیوار جدا نموده و دوباره نصب نمود.

کاغذ با روکش وینیل

در این نوع کاغذ دیواری ماده‌ای کاغذی وجود دارد که بر روی آن رویهٔ طرح دار با نمونهٔ وینیل آکرلیک یا پلی وینیل کلراد (پی وی سی) اسپری یا روکش شده است. این مدل از کاغذها قابلیت شستشو دارند و ضد لک می باشند و برای اکثر فضاها قابل استفاده هستند. بسیار در برابر چربی و رطوبت مقاوم تر است و حتی برای استفاده در آشپزخانه ها نیز مناسب است.

روکش پارچه‌ای

لایهٔ طرح دار روی یک روکش شامل مادهٔ سبک وینیل از آکرلیک یا وینیل مایع چاپ شده است. این کاغذ سبکتر است و در فضاهایی که رطوبت کمتری دارند مانند نشیمن استفاده می شوند .

کاغذ با وینیل سخت و جامد

کاغذ دیواری‌ با یک لایهٔ کاغذی لمینیت شده توسط یک روکش وینیلی جامد می باشد.این نمونه کاغذها از آنجاییکه سطح طرح دار آنها روکش وینیلی بسیار قوی دارند کاملاً مقاوم هستند. این کاغذها نیز قابل شستشو و قابل کنده شدن هستند. این نوع کاغذ در بسیاری از محیط‌های خانه که ممکن است رطوبت و چربی و لکه بگیرد قابل استفاده می‌باشد اما جهت استفاده در کارگاه‌ها و انباری‌ها و محیط‌هایی که تماس فیزیکی با کاغذ ایجاد می‌شود مناسب نمی‌باشند.

کاغذهای وینیل فابریک بک

در این کاغذها لایه‌ای پوشیده از وینیل سخت روی سطح دکوراتیوشان لمینیت شده است. انواع اصلی آن در زیر معرفی شده‌اند:

وینیل سخت یا جامد

شامل یک نوار وینیلی است که بر روی لایهٔ پارچه‌ای یا کاغذی لمینیت شده است. بسیار مقاوم تر از نمونه‌هایی است که در بالا به آن اشاره شد زیرا وینیل از نوع جامد است. این کاغذ صد در صد قابل شستشو، ضد لک و مقاوم است.

کاغذی

انواع کاغذ دیواری‌هایی که پایهٔ کاغذی دارند که سطح طرح دار بر روی آنها چاپ می‌شود. درست است، کاغذها روکش نشده‌اند، اما برخی روکشی دارند که بر روی جوهر کشیده شده و از آن محافظت می‌کند.

کاغذهای وینیلی نون وون (غیر بافته شده)

این کاغذها از یک کاغذ نون وون با یک صفحهٔ وینیلی تشکیل شده‌اند. در مقابل آب بسیار مقاوم و غیرقابل نفوذ هستند، در حمام و آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کاغذ دیواری های پیشرفته

کاغذ دیواری سفارشی

از جوهر برای تولید کاغذ دیواری سفارشی استفاده می شود. این جوهر توسط فن آوری های جدید چاپ جوهرافشان دیجیتال با استفاده از اشعه ماورای بنفش(UV) ، بهبود قابل توجهی داشته است. طرح کاغذ دیواری می تواند ازعکس ها یا سایر هنرهای دیجیتال باشد و در لابی های شرکتها، رستورانها، مکان های ورزشی، و فضای داخلی خانه نصب شود و احساسی واقعی را در فرد ایجاد کند.

کاغذ دیواری با تکنولوژی های روز

در قرن بیست و یکم انواع جدید کاغذ دیواری با قابلیت بازگرداندن امواج تلفن همراه و wifi در جهت حفظ حریم شخصی افراد در بازار توزیع می گردد. از یک جوهر نقره که فرم کریستالی دارد پوشانیدن این کاغذ دیواری استفاده شده است که سیگنال ها را مسدود می کند.

یک شرکت اسپانیایی نوعی کاغذ دیواری تولید کرده است که به عنوان واسط کامپیوتری عمل می کند و از وب کم،پروژکتور و سنسورهای حرکتی برای کنترل استفاده می کند.

کاغذ دیواری ضدزلزله

یک مدل کاغذ دیواری توسط دانشمندان انستیتو تکنولوژی کارلسروهه ی آلمان معرفی شده است که می تواند به مقاومت یک دیوار در مقابل زلزله کمک کند. این محصول ترکیبی از الیاف شیشه ای و ماده‌ مصنوعی "پولی‌ پروپیلن" می باشد. الیاف شیشه در جهات مختلف بافته می‌شوند تا نیروهای حاصل از زمین‌لرزه را بر روی تمام دیوار تقسیم کنند.

کاغذ دیواری وسیله ای برای بروز هنر

از کاغذ دیواری به عنوان یک سبک در هنر نیز می توان استفاده کرد.برای نمونه Tsang Kin-Wah یکی از سرشناس ترین نقاشان کشور هنگ کنگ، کاغذ دیواری در سایز بزرگی را تولید کرده که طرح های گلدار از ویلیام موریس است.

نصب کاغذ دیواری

برای نصب کاغذ دیواری باید ابتدا دیوار را آماده کرد. آماده‌سازی دیوار که به زیر سازی معروف است شامل برطرف کردن سوراخ‌ها و خرابی‌های گچ دیوار می‌شود به گونه‌ای که دیوار کاملاً صاف و یکدست شود. قابل ذکر است هر جنس دیوار برای چسباندن کاغذ دیواری مناسب نیست. به عنوان مثال دیوارهای گچی نسبت به دیواری‌های سیمانی یا چوبی پذیرش بهتری برای کاغذ دیواری دارند. بهتر است از کاغذ دیواری برای دیوار های حمام استفاده نشود، زیرا اگر کاغذ دیواری ضد رطوبت هم باشد، پس از مدت کوتاهی به دلیل رطوبت محیط، چسب زیر کاغذ دیواری از بین رفته و خیلی زود خراب می‌شود.در نتیجه کاغذ دیواری برای محیطهای خشک بهتر است. ابعاد دیوار یکی از نکات مهم قبل از نصب کاغذ دیواری است. اگر طول و ارتفاع دیوار کم باشد، بسیاری از نقش و نگارهای کاغذ دیواری بریده می‌شود و طرح آن به خوبی نشان داده نخواهد شد. طرح کاغذ دیواری‌ها بجز کاغذ دیواری‌های پوستری، تکرار شونده است؛ بنابراین بهتر است دیواری انتخاب شود که فضای کافی برای تکرار چند بار طرح کاغذ دیواری را داشته باشد. هر چه طرح کاغذ دیواری درشت تر باشد، دیواری که روی آن نصب می‌شود نیز باید بزرگ‌تر باشد.

علاوه بر دیوار و سقف که کاربری‌های معمول کاغذ دیواری است، می‌توان کاغذ دیواری را در داخل کمد، کتابخانه و روی قاب پنجره نصب کرد.

جدا کردن کاغذ دیواری

یکی از ویژگی‌های مثبت کاغذ دیواری نسبت به سایر پوشش‌های دیواری قابلیت برداشتن آن از روی دیوار است که به سادگی انجام می‌شود.

آب

آسان‌ترین روش کندن کاغذ دیواری، پاشیدن آب بر روی آن است. آب از درون منفذهای کاغذ دیواری به چسب پشت آن نفوذ می‌کند و آن را از بین می‌برد. با از بین رفتن قدرت چسبندگی چسب پشت کاغذ دیواری، به راحتی می‌توان کاغذ دیواری را از دیوار جدا کرد. البته کاغذ دیواری‌هایی که به این روش به راحتی از دیوار جدا می‌شوند باید به اصطلاح قابل جداسازی (Peelable) باشند که بسیاری از کاغذ دیواری‌های مدرن این ویژگی را دارند.اما در استفاده از آب باید دقت کرد زیرا استفاده بیش از حد باعث می شود آب به گچ دیوار نفوذ کرده و به اصطلاح طبله می کند و خراب می شود.بهتر است از متخصصان برای جدا کردن کاغذ دیواری استفاده کرد.

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مخصوص کندن کاغذ دیواری را می‌توان از فروشگاه‌های رنگ و ابزار فروشی تهیه کرد. برای جدا کردن کاغذ دیواری باید ابتدا ماده شیمیایی را که معمولاً به صورت پودر است با مقداری آب گرم و سرکه مخلوط کرد و سپس محلول بدست آمده را با استفاده از اسپری بر روی دیوار پاشید. بعد از آنکه محلول بدست آمده چسب دیوار را در خود حل کرد، لبه‌های کاغذ دیواری به راحتی با کمک کاردک یا چاقو کنده می‌شود.

بخار آب

یکی دیگر از موادی که برای از بین بردن چسب کاغذ دیواری و جدا کردن کاغذ دیواری از دیوار استفاده می‌شود، بخار آب است. برای این منظور از دستگاه بخارکننده چسب کاغذ دیواری استفاده می‌شود که با برق کار می‌کند. این دستگاه شامل یک مخزن آب است و با روشن شدن، آب درون آن بخار می‌شود و می‌توان با دسته مخزن، بخار را بر روی کاغذ دیواری پاشید. بخار آب چسب پشت کاغذ دیواری را حل می‌کند و به کاغذ دیواری اجازه می‌دهد تا به راحتی از دیوار جدا شود. در استفاده از بخار آب باید دقت کافی به عمل بیاید تا به پوشش خشک دیوار زیر کاغذ دیواری آسیبی وارد نشود.

عکس نویسنده
مهسا رحیمی

بنیان گذار برند سامانو و طراح داخلی
هدفم کمک به شما برای طراحی داخلی بهتر فضای مورد نظرتان با استفاده از دانسته هایم شامل اصول و قواعد استاندارد طراحی، ترکیب بندی درست رنگ ها در کنار هم، شناخت انواع مواد و متریال و نحوه اجرای جزئیات است

مطالب مرتبط با مواد و مصالح
پانل بامبو
ساخته شده از گیاه بامبو، پانل کف و دیوار، مصالح ساختمانی،جایگزین چوب
پانلهای گچی
سقف های کاذب و پانل های گچی جدا ساز برای چيدن همه ديواره های داخلی ساختمان