دکوراسیون داخلی، طراحی دیوار اتاق کودک

بروز شده در توسط مهسا رحیمی درباره هنر طراحی داخلی (فقط 3 دقیقه مطالعه)
دکوراسیون داخلی، طراحی دیوار اتاق کودک

همه این نکته را می دانیم که استفاده از رنگهای شاد نسبت به رنگهای خنثی و تیره برای کودکان مناسب تر است. اماکن مخصوص کودکان مثل مهدکودک ، خانه بازی کودکان و مدرسه باید از رنگهای شاد استفاده شود، زیرا رنگ تاثیر زیادی بر روی روح و روان وخلاقیت آنها دارد. کودکانی که رنگ محیط پیرامونشان یا حتی رنگ لباسشان به طور مداوم تیره باشد، دچار افسردگی و کسالت می شوند و در آینده نیز این احساس همراه آنها خواهد بود. بنابراین ما می توانیم با استفاده از رنگهای شاد و تکنیک های مختلف برای طرحهای روی دیوار، اتاق کودک را به یک سرزمین رویایی تبدیل کنیم.

اما نباید رنگها را به گونه ای انتخاب کنیم که ایجاد ناهماهنگی کند.اگر علاقه به استفاده از چند رنگ مختلف جهت اجرای این کار دارید، از یک طیف رنگی با تغییرات ملایم یا رنگهایی در حالت بسیار روشن آن( یعنی ترکیب رنگ سفید با رنگ مورد نظرکه به آن پاستلی می گویند) استفاده کنید.اگر فضای اتاق کوچک است، آن را با استفاده از رنگهای ملایم و طرحهای ساده بزرگتر نشان دهید.

جهت طراحی بهتر اتاق از لحاظ خلاقیت در آن می توان از یکسری تکنیک های دکوراتیو استفاده کرد:

  1. امروزه در فروشگاههای مختلف برچسبهای فانتزی وزیبا در طرح ها و رنگهای مختلف وجود دارد.انتخاب آنها علاوه بر زیبایی باعث افزایش قدرت تخیل کودکان نیز می گردد.
  2. می توانید یک دیوار را به عکس های کودکتان اختصاص دهید.این تصاویر جلوه ای خاص به دیوار می دهد و همچنین حس خودباوری و اعتماد به نفس را در کودکان شما تقویت می کند.
  3. توصیه دیگر استفاده از کاغذ دیواری یا پتینه است که دراین مورد علاوه بر رنگ، می توان از طرح و بافت هم بهره برد.بهتر است از فرم های ساده و طرح های قابل تشخیص استفاده شود. گاهی شلوغی طرح و پیچیدگی آن موجب سردرگمی و تشویش ذهنی کودک می شود.
  4. اگر ذوق و سلیقه در نقاشی دارید، می توانید طرحی را روی دیوار بکشید و رنگ آمیزی کنید. برای این کار نیازی نیست که حتما یک نقاش ماهر باشید، یک طرح ساده از نقاشی کودکانه نیز جذاب به نظر می آید.
  5. سقف اتاق را نیز می توان با ترفندهایی ساده جلوه ای خاص بخشید. آسمانی با چند ابر پنبه ای همراه با هواپیما یا پرنده های در حال پرواز، کهکشانی پر از ستاره، تصویری از قهرمان مورد علاقه کودکتان مثل سوپرمن درحال پرواز مواردی ازین قبیل هستند.با این کارعلاوه بر ایجاد فضایی شاد و سرگرم کننده، زمینه را برای پرورش خلاقیت کودکتان نیز آماده کرده اید.
  6. در صورتی که اتاق کودک بزرگ و فضا برای چیدمان تمامی وسایل زیاد باشد، می توانید روی یکی از دیوار ها طرح برجسته کار کنید.به عنوان مثال طرح یک برکه را نقاشی کنید که گل ها و قورباغه کنار برکه با مواد مناسب همانند فوم به صورت سه بعدی ساخته شده و روی دیوار نصب شده است.توجه داشته باشید که جلوی دیواری که روی آن این طرح را اجرا کرده اید نباید وسایل زیادی چید تا طرح جلوه خود را از دست ندهد.

در ایجاد طرح هایی ازین قبیل بهتر است فقط یک دیوار انتخاب شود و روی آن طرح و نقاشی قرار گیرد تا نظم اتاق نیز برقرار باشد و از شلوغ دیده شدن آن جلوگیری شود.

اگر چند سال از زندگی کودکتان گذشته است و دیوار اتاقش کماکان ساده می باشد، باید از خود او نظر بخواهید. بهتر است رنگ و طرح دیوار اتاق را خود کودک انتخاب کند؛ چرا که شخصیت او از همین دوران کودکی شکل می گیرد.هرگز نظر و ایده خود را به نظر او تحمیل نکنید.

عکس نویسنده
مهسا رحیمی

بنیان گذار برند سامانو و طراح داخلی
هدفم کمک به شما برای طراحی داخلی بهتر فضای مورد نظرتان با استفاده از دانسته هایم شامل اصول و قواعد استاندارد طراحی، ترکیب بندی درست رنگ ها در کنار هم، شناخت انواع مواد و متریال و نحوه اجرای جزئیات است

مطالب مرتبط با هنر طراحی داخلی