12 سبک معروف کابینت آشپزخانه

بروز شده در توسط مهسا رحیمی درباره هنر طراحی داخلی (فقط 4 دقیقه مطالعه)
12 سبک معروف کابینت آشپزخانه

انتخاب مدل کابینت تاثیر زیادی روی طراحی آشپزخانه دارد. از سبک روستیک، سنتی، معاصر تا هر سبکی که طراحی مخصوص به خود را دارد. در این بلاگ ما به شما سبک های مختلف را معرفی می کنیم تا با آنها آشنا شوید و بر اساس آنها طراحی بهتری در مجموع آشپزخانه داشته باشید.

شبک شیکر آشپزخانه

1. سبک شیکر (shaker)

این سبک مربوط به قرن 18 می باشد. طراحی کابینت ها در این سبک ساده، تمیز و کاربردی است.از خصوصیات این سبک می توان به درهای تخته ای با قاب های ریلی اشاره کرد. همچنین رنگها در این سبک سفید یا خاکستری است. این سبک به دلیل ظاهر کلاسیک و معمولی آن امروزه بیشتر مورد استقبال است.

آشپزخانه سبک کلاسیک

2. کابینت سبک کلاسیک (classic)

دارای کنده کاری، منبت کاری، تاج و سرستون های زیبا است و همچنین دستگیره ها نیز از شکل ساده درآمده و دارای طرح و اشکال خاصی است. کابینت ها در این سبک، به دلیل عمق و ارتفاع متنوع، فضای کاربردی تری در آشپزخانه ایجاد می کند.

کابینت سبک سنتی

3. کابینت سبک سنتی (traditional)

کابینت های سنتی به طور معمول، جزئیات بیشتری را نشان می دهند. رنگ ها از سفید و کرم های تمیز گرفته تا قرمز و طیف های گسترده ای از رنگ های چوب متغیر است. درهای شکسته شده به شکل قدیمی همراه با قاب در اطراف آن در سبک های سنتی بسیار محبوب هستند. این سبک با توجه به فرهنگ های مختلف کشورها متفاوت است.

کابینت سبک روستیک (روستایی)

4. کابینت سبک روستایی (rustıc)

سبک های کابینت روستایی، اغلب با استفاده از کابینت های بزرگ، قفسه های باز، سینک های وسیع، رنگ ها ی گرم و طرح چوب همراه هستند و فرهنگ یک کشور یا شیوه زندگی یک کوهستان را منعکس می کنند. به جای استفاده از کابینت های براق، از کابینت های طرح قدیمی مات و برجسته برای احساس بیشتر اصل چوب استفاده می شود. برای تکمیل این سبک کابینت می توان لولاها و دستگیره هایی از جنس برنج یا برنز به کار برد.

سبک کانتری

5. سبک کانتری (country)

سبک کانتری، سبکی است که محیط را دنج و صمیمی تر می کند. کابینت های سبک کانتری مثل کابینت های سبک سنتی دارای قاب، تخته های چوبی و انواع تزئینات دیگر ( شیشه ها و سیم و …) می باشد.چوب یک انتخاب محبوب در مواد و متریال این سبک می باشد. رنگ های مورد استفاده در این سبک، رنگ های زرد کم رنگ ، سبز نعناع، آبی کم رنگ و خامه ای است. تکنیک های پتینه نیز ممکن است روی کابینت ها انجام شود تا سبک کانتری بیشتر حس شود.

کابینت آشپزخانه سبک معاصر

6. کابینت سبک معاصر (contemporary)

کابینت های با سبک معاصر، عموما دارای سطوح صاف، حداقل تزئینات همراه با لولاها و دستگیره های ساده هستند و جلوه ای زیبا و خوشایند به آشپزخانه شما می بخشند. این سبک کابینت یک انتخاب عالی برای آشپزخانه های کوچک است به این معنی که کابینت ها بلند تر باشند و از ارتفاع کل دیوار استفاده شود تا فضای بیشتری برای انبار کردن مواد غذایی و نگهداری ظروف به وجود آید(مثل کابینتهای سوپر). مصالح به کار رفته در کابینت آشپزخانه معاصر، معمولا از جنس فلز، بتون، پلاستیک، شیشه یا چوب می باشد. در این سبک طراحی همانگونه که از اسمش پیدا است همراه با تغییرات مد روز است.

کابینت اسلب یا تخت

7. کابینت اسلب یا تخت (slab)

کابینت های اسلب اغلب با طراحی مدرن هماهنگ است، اما می توانند با ظاهری مدرن تر ساخته شود. این سبک کابینت که به نام کابینت صفحه تخت نیز شناخته می شود با طراحی ساده و جذاب همراه است.کابینت های اسلب نسبتا ارزان هستند، زیرا به مواد و کار کمتری حین ساخت نیاز دارند، همچنین تمیز کردن آنها آسان است.در دسترس ترین کابینت است و اغلب از جنس ام دی اف استفاده می باشد.

کابینت آشپزخانه به سبک دست ساز

8. کابینت به سبک دست سازه (craftsman)

از اواخر دهه 1800،سبک صنایع دستی برای ساخت مبلمان به کار می رفت. این سبک با ساخت و ساز با کیفیت و حداقل تزئینات تعریف شده است. کابینت های صنایع دستی اغلب از چوبهای سنگین مثل چوب بلوط، گیلاس، افرا ساخته شده اند و به جای رنگ آمیزی معمولا در حالت طبیعی خود چوب باقی می مانند و روی آن را پلی استر میزنند.

کابینت نما شیشه ای

9. کابینت نما شیشه ای (glass_front)

کابینت درب شیشه ای، از مخلوط چوب و شیشه، جلوه ای زیبا به آشپزخانه می بخشد. عموما درب کابینت های دیواری (بالایی) به این سبک است و به عنوان مکانی کاربردی برای به نمایش گذاشتن ظروف شیشه ای، کتاب های آشپزی یا یک مجموعه با ارزش از کاسه یا گلدان استفاده می شود. برای اینکه جلوه دیوار را کمرنگ تر کنید، می توانید از کابینت های شیشه ای نیز به شکلی آگاهانه تر و با ارزش تر استفاده کنید.

کابینت کرکره ای

10. کابینت کرکره ای (louvered)

سبکی منحصر به فرد که اغلب در جزایر آشپزخانه و کابینت های متنوع یافت می شود. کابینت ها با تخته های چوب افقی تزئین شده اند، همان طور که در پرده های پنجره مشاهده می کنید. در این سبک مابین تخته ها فاصله است، و آنها را به گزینه ای عالی برای کابینت هایی که نیاز به تهویه دارند مانند پکیج یا وسایل برقی تبدیل کرده است. همچنین بابت آب و هوایی که خانه و آشپزخانه شما در آن قرار دارد در صورت رطوبت زیاد می تواند مفید باشد.

کابینت های آشپزخانه با قفسه بندی باز

11. کابینت های با قفسه بندی باز (open shelving)

از لحاظ فنی یک سبک کابینت نیست، بلکه ایده ای منحصر به فرد و محبوب برای ادغام فضای داخل آشپزخانه شماست، مخصوصا اگر با فضای محدود دیوار سر و کار دارید. بهتر است از قفسه های باز در بالای اجاق گاز برای نگهداشتن ادویه های همیشه در دسترس استفاده نکنید چرا که چربی روی آن می نشیند و مستلزم تمیز کاری مداوم است. همچنین برای شکسته شدن یکنواختی دیوار از ترکیب کابینت های درب دار و قفسه استفاده می شود.

کابینت آشپزخانه تلفیقی

12. کابینت های تلفیقی (eclectic mix)

وقتی نوبت به طراحی آشپزخانه می رسد، به یاد داشته باشید با دادن تنوع کمی به کابینت های آشپزخانه، می توانید سبک های مختلف را با هم ادغام کرده و از یکنواختی خودداری کنید. شما می توانید سبک سنتی را با سبک قفسه باز مخلوط کرده و از زیبایی و کارایی هر دو سبک بهره ببرید.

عکس نویسنده
مهسا رحیمی

بنیان گذار برند سامانو و طراح داخلی
هدفم کمک به شما برای طراحی داخلی بهتر فضای مورد نظرتان با استفاده از دانسته هایم شامل اصول و قواعد استاندارد طراحی، ترکیب بندی درست رنگ ها در کنار هم، شناخت انواع مواد و متریال و نحوه اجرای جزئیات است

مطالب مرتبط با هنر طراحی داخلی