پانلهای گچی

بروز شده در توسط مهسا رحیمی درباره مواد و مصالح (فقط 5 دقیقه مطالعه)
پانلهای گچی

گچ یکی از مصالح ساختمان سازی می باشد که به علت ويژگي های مختلف چون شکل پذيری، مقاومت، فراوانی از سالیان دور تا کنون همواره توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه نیز این ماده با استفاده از ماشين آلات مدرن، تهيه و موارد استفاده فراوانی در صنعت ساختمان دارد. علاوه بر استفاده از گچ برای مصارف تزئينی و يا به عنوان روکش نهايی ديوار های داخلی (به منظور ايجاد يک سطح کاملاً صيقلی)، استفاده های دیگری نیز برای اين ماده طبيعی به وجود آمده است و آن استفاده از سقف های کاذب و پانل های گچی جدا ساز برای چيدن همه ديواره های داخلی ساختمان می باشد.

مزاياي ديوار پيش ساخته گچي

  • كاهش زمان ساخت
  • عدم نياز به گچ وخاك
  • عايق حرارتي و صوتي
  • استحكام بالا
  • اضافه شدن فضاي مفيد
  • هزينه اجراي پايين
  • كاهش ضايعات ساختماني و مصرف رنگ( قابليت جذب رنگ تا 20 درصد ديوارهاي گچي معمولي)
  • كاهش وزن ساختمان و در نتيجه كاهش ميزان مصرف ميله گرد و بتون مصرفي در سازه ها به دليل سبكي پانل
  • كاهش دستمزد كارگري به دليل سرعت در انجام كار
  • عدم نياز به مصالح معمولي از جمله گچ ،‌سيمان ،‌خاك ،‌ماسه
  • به حداقل رسيدن ضايعات ساختماني

گچ برگ چیست؟

صفحات روکشدار گچی پیش ساخته را گچ برگ می نامند. در ایران گچ برگ (پنل یا تایل گچی) به عنوان یک سیستم خشک ساخت و ساز در صنعت ساختمان به کار می رود.پانل گچی یا دیوار های گچی پیش ساخته مخلوطی از گچ و آب می باشد اما دانه های گچ آن ریز تر از گچ های ساختمانی است. این پانل ها به شکل مکعب مستطیل و دارای سطح صاف هستند که به راحتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

نحوه نصب پنل ها

گچ سفید برای نصب پنل های گچی به عنوان یک ماده چسبنده لازم است. البته برای افزایش چسبندگی بهتر است از گچ گیپتون استفاده کنیم و یا داخل گچ معمولی مقداری سیریش یا چسب چوب اضافه کینم که البته مورد دوم ضرورتی ندارد.

ابتدا کف سطح مورد نظر را با شمشه گیری و کروم کاری تراز می کنیم. پانل ها باید به شکلی روی هم قرار بگیرند که بر برهم منطبق نباشند. برای تحقق این امر لازم است بعضی پانل ها با سنگ برش یا اره چوب بری برش داده شوند.بهتر است که بالاترین ردیف دیوار های گچی به صورت اریب بریده شود و قسمت خالی با گچ پر شود.اگر میخواهید کاشی یا سرامیک را برروی دیوار گچی بچسبانید این کار را میتوانید با چسب کاشی انجام دهید.برای بهتر چسبیدن انها لازم است روی سطح پانل ها مقداری خراشیدگی ایجاد شده و خیس شود.

ابعاد گچ برگ

تایل های گچی در ابعاد ۱۲۰×۲۴۰ و با ضخامت‌های مختلف 6 میلیمتر تا 18 میلیمتر و بالاتر ساخته می‌شود. در حین ساخت این پانل‌ها سعی می‌شود مخلوط گچ همراه با هوا به صورت فشرده بین دو سطح کاغذی وارد شود که به سبکی و استحکام پنل کمک کند.

پانل های با ضخامت 6 میلینتری: این پانل ها صرفا جهت اجرا در طرح هایی که شامل منحنی های با قوس تند است استفاده می شود.

توجه: از این نوع پانل نباید جهت اجرای دیوار ها یا سقف های کاذب ساده استفاده کرد و کاربرد آن فقط نواحی دارای قوس تند است.

پانل های با ضخامت 9.5 میلیمتری: این پانل ها نیز مانند پانل های 6 میلیمتری برای اجرای قوس ها کاربرد داشته و نباید از آن جهت اجرای دیوار ها یا سقف های کاذب ساده استفاده کرد.

پانل های با ضخامت 12.5 میلیمتری: جهت دیوارهای جداکننده و پوششی ، سقف های کاذب ساده و دکوراتیو استفاده می شود.

پانل های با ضخامت 15 میلیمتری: معمولا در دیوارها و در فضاهایی که نیاز به مقاومت بیشتر باشد استفاده می شود.

پانل های با ضخامت 18 میلیمتری و بالاتر: معمولا جهت استفاده در فضاهای خاص که نیاز به استحکام بسیار بالا یا خطر برخورد شدید با دیوار وجود دارد استفاده می گردد.

انواع پانل های گچی

پانل های روکش دار گچی در چهار نوع تولید و به بازار عرضه می گردند:

  • پانل معمولی
  • پانل مقاوم در برابر رطوبت
  • پانل مقاوم در برابر حریق
  • پانل مقاوم در برابر حریق و رطوبت

پانل گچی ساده (معمولی)

پانل های گچی معمولی به طور کلی در ساخت و ساز خشک (مثل پارتیشن ها یا دیوارهای جداکننده دیوارهای پوششی و سقف های کاذب) در محیط های خشک و بدون خطر آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرند.

پانل گچی مقاوم برابر رطوبت

صفحاتی هستند که گچ تشکیل دهنده آن ها با مواد مقاوم در برابر رطوبت ترکیب شده و برای محیط های مرطوب مناسب می باشند . این پانل ها برای آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی و سایر محیط های نمناک مورد استفاده قرار می گیرند . این پانل ها ضد آب نیستند (در برابر رطوبت مقاومند)

پانل گچی مقاوم در برابر آتش

صفحاتی هستند که در گچ تشکیل دهنده آن الیاف شیشه موجود است و در برابر حریق مقاومت از خود نشان می دهند . پانل های گچی در مناطق و فضاهایی که نیاز به محافظت در برابر آتش در آنها وجود دارد، مانند (پوشش تیر ها و ستون های فولادی ، داکت های تاسیساتی و کلیه فضاهای حساس به آتش و تبعات آن ...) استفاده می شوند .

پانل گچی مقاوم در برابر رطوبت و آتش

صفحاتی هستند که در گچ تشکیل دهنده آن الیاف شیشه و همچنین مواد مقاوم در برابر رطوبت قرار دارد .این مدل پانل ها (مقاوم در برابر حریق و رطوبت) در مکانهایی که توام با رطوبت می باشد و ممکن است مقاومت در برابر حریق مورد نیاز باشد و حساسیت توام رطوبت و حریق احساس شود، استفاده می شوند.

عکس نویسنده
مهسا رحیمی

بنیان گذار برند سامانو و طراح داخلی
هدفم کمک به شما برای طراحی داخلی بهتر فضای مورد نظرتان با استفاده از دانسته هایم شامل اصول و قواعد استاندارد طراحی، ترکیب بندی درست رنگ ها در کنار هم، شناخت انواع مواد و متریال و نحوه اجرای جزئیات است

مطالب مرتبط با مواد و مصالح
انواع کاغذ دیواری
انواع کاغذ دیواری و تکنیکهای زیباسازی دیوار، روشهای نصب و جداسازی کاغذ دیواری
پانل بامبو
ساخته شده از گیاه بامبو، پانل کف و دیوار، مصالح ساختمانی،جایگزین چوب