طراحی اتاق کودک و نکات آن

بروز شده در توسط مهسا رحیمی درباره طراحی داخلی سه بعدی (3D) (فقط 5 دقیقه مطالعه)
طراحی اتاق کودک و نکات آن

چیدمان اتاق برای عضو جدید و تازه متولد شده یک خانواده، یکی از لذت بخش ترین و جذاب ترین و در عین حال حساس ترین رشته کاری در بخش طراحی داخلی است. باید المان ها را طوری طراحی کنیم که در کنار زیبایی، استاندارد های لازم برای راحتی و حفظ امنیت نوزاد رعایت شود. حتی باید راحتی کسی که از نوزاد مراقبت می کند ( مثل مادر، پدر و یا پرستار) در نظر گرفته شود. محل قرار گیری تخت در اتاق، مدل پرده اتاق، جنس کف و … همگی از عوامل بسیار حساس و مهمی در طراحی استاندارد اتاق نوزاد می باشند. در ادامه درباره این مطالب توضیح می دهم.

۱. جایگذاری مناسب تخت در پلان اتاق

تخت را زیر پنجره قرار ندهید تا کودکتان نتواند به راحتی از آن بالا برود. همچنین تابش مستقیم نور آفتاب برای نوزاد تازه متولد شده ضرر زیادی دارد. بهتر است اطراف تخت از ۳ طرف باز باشد و تهویه هوا در اتاق به خوبی انجام شود.

۲. پرده

برای اتاق نوزاد انواع مدل پرده در رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارد اما اینکه کدام مدل پرده برای پنجره اتاق مناسب تر است تا ایمنی کاهش نیابد، خود جای بحث دارد.

به عکس زیر نگاه کنید و به روش اصولی نصب پرده که دارای والان های کناری هستند، دقت کنید. طبق عکس مربوطه، حالت صحیح به این صورت است که ارتفاع والان های پرده از سقف تا کف باشد ولی این مدل پرده اصلا مناسب اتاق کودک نوپا نمی باشد چرا که ممکن است پرده را محکم بکشد و از قسمت میل پرده کنده شود. اگر اصرار زیادی برای انتخاب این مدل پرده دارید، از محکم بودن میل پرده اطمینان حاصل کنید. بهتر است از پرده های رولی مثل شید رول، زبرا یا رومن استفاده کنید

اتفاع مناسب پرده اتاق کودک

۳. رنگها

استفاده از رنگها برای نوزادان و کودکان الزامی است.تاثیری که رنگهای شاد در افزایش روحیه کودکان می گذارد قابل توصیف نیست. رنگها بر بخش خلاقیت، بهره وری و یادگیری مغز موثر می باشد. اگرچه بحث درباره این موضوع طولانی است و باید به طور جداگانه راجع به آن صحبت کرد.

رنگ مناسب دیوار اتاق کودک

۴. جنس مناسب کف و دیوار

شما می توانید برای جلوگیری از آسیب دیدن کودکتان مخصوصا در سال های اولیه زندگی اش، از کفپوش هایی مثل موکت، تاتامی، پارکت یا فرش های نرم استفاده کنید. اگر کف اتاق از جنس سنگ یا سرامیک است به هیچ وجه از یک فرش کوچک استفاده نکنید، به عنوان مثال اگر متراژ اتاق ۱۲ متر است، استفاده از یک فرش یا قالی ۳ متری اشتباه است. همچنین در هنگام خرید موکت یا فرش دقت کنید که پرز ندهند.

برای دیوار از متریال هایی استفاده کنید که قابلیت نظافت با دستمال مرطوب یا اسپری های تمیز کننده را داشته باشد. اگر قصد رنگ کردن دیوار را دارید حتما ۲ یا ۳ ماه قبل از به دنیا آمدن نوزاد این کار را انجام دهید تا به سیستم تنفسی نوزاد آسیب نرسد. در صورت پوشاندن دیوار با کاغذ دیواری از چسبیدن لبه های کاغذ به دیوار مطمئن شوید. اگر بعد از مدتی لبه ها دوباره بلند شد با استفاده از چسب چوب رقیق شده می توانید آنها را به دیوار بچسبانید. جنس کاغذ دیواری باید با روکش وینیل و دارای استاندارد های لازم باشد.

نکته: در انتخاب طرح کاغذ دیواری، از طرح های خیلی شلوغ اجتناب کنید یا فقط یک دیوار را طرح دار کنید و مابقی دیوارها ساده باشند. برای مطالعه بیشتر به دکوراسیون داخلی، طراحی دیوار اتاق کودک مراجعه کنید

جنس مناسب کف و دیوار

۵. وسایل مورد نیاز برای داشتن چیدمان مناسب و راحت

تنوع وسایل نوزاد و کودک آنقدر زیاد است که نه تنها هنگام خرید آنها دچار سردرگمی می شوید بلکه وسایلی می خرید که بعد ها می فهمید آنچنان ضروری نبوده اند. از مادران زیادی شنیده ام که بعد از به دنیا آمدن فرزندشان متوجه شده اند که داشتن یکسری وسایل آنچنان ضروری نبوده و از خریدن آنها ابراز پشیمانی کرده اند. نمی توان نامشان را دقیق گفت چون استفاده از آنها دقیقا به نوع و روش زندگی خودتان ربط دارد. مثلا کالسکه از نظر یکسری والدین وسیله ای کاملا کاربردی و از نظر یکسری، به دلیل پستی بلندی بسیار در پیاده رو ها و خیابان های کشورمان وسیله ای مسخره به نظر می آید.

بنابراین قبل از خرید سیسمونی یک لیست تهیه کنید و براساس نوع نیازتان و مشورت هایی که از دیگران می گیرید، آنها را الویت بندی کنید و سپس اقدام به خرید نمایید.

۶. صندلی شیردهی مادر و کودک

همانطور که در شکل زیر می بینید این وسیله شامل یک مبل تک نفره و پاف برای قرارگیری پای مادر و راحتی آن است و مثل صندلی راک به عقب و جلو حرکت می کند. فضایی که این صندلی اشغال می کند زیاد است چون تکیه گاه آن قابلیت تنظیم دارد و همین طور به عقب و جلو حرکت می کند، درنتیجه نمی توان آن را به دیوار چسباند و از طرفی پاف هم جلوی آن قرار می گیرد بنابراین اگر از فضای کافی برای گذاشتن این مدل صندلی برخوردار هستید آن را تهیه کنید در غیر این صورت می توانید از یک مبل راحتی به همراه یک پاف استفاده کنید.

صندلی شیردهی مادر و کودک

۷. جنس ملحفه

از آنجاییکه نوزاد اکثر اوقات در چند ماه اول بعد از به دنیا آمدنش در حالت خوابیده و بدنش در تماس با ملحفه است، انتخاب جنس پارچه آن یکی از نکات مهم در خرید سیسمونی است. پارچه نخی بهترین و مناسب ترین گزینه برای ملحفه می باشد چون هم هوا راحت از آن می گذرد و هم خنک است و در فصول گرم سال باعث تعریق کمتر نوزاد می شود و ضد آلرژی می باشد. فقط زود چروک می شود.

جنس پلی استر همان طور که از نامش پیداست، جز الیاف طبیعی به حساب نمی آید اما با پیشرفت صنعت و تکنولوژی کیفیت آن بهتر شده است.عبور هوا از آن کمتر از پارچه نخی است و ممکن است باعث ایجاد آلرژی در نوزاد شود.

الیاف پشمی نیز برای فصول سرد و مکان های سردسیر مناسب هستند اما این جنس ممکن است آلرژی زا باشد.

در هنگام خرید فقط به لطافت یا نرمی جنس پارچه دقت نکنید بلکه تعداد تراکم بافت پارچه نیز در ماندگاری و استحکام آن موثر است.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با رعایت اصول ایمنی در اتاق کودک به اصول ایمنی دکوراسیون اتاق کودک مراجعه کنید

نمای طراحی داخلی اتاق کودک

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

عکس نویسنده
مهسا رحیمی

بنیان گذار برند سامانو و طراح داخلی
هدفم کمک به شما برای طراحی داخلی بهتر فضای مورد نظرتان با استفاده از دانسته هایم شامل اصول و قواعد استاندارد طراحی، ترکیب بندی درست رنگ ها در کنار هم، شناخت انواع مواد و متریال و نحوه اجرای جزئیات است

مطالب مرتبط با طراحی داخلی سه بعدی (3D)
طراحی داخلی کافی شاپ لوکس
طراحی این کافی شاپ با مساحت تقریبی 460 متر مربع به سبک مدرن و همچنین با در نظر گرفتن تمامی دیتیل های اجرایی، انجام شده است.