دکوراسیون اتاق نوزاد، باید ها و نباید ها

بروز شده در توسط مهسا رحیمی درباره هنر طراحی داخلی (فقط 4 دقیقه مطالعه)
دکوراسیون اتاق نوزاد، باید ها و نباید ها

یکی از لذت بخش ترین مراحل چیدمان در منزل، چیدن وسایل اتاق نوزاد است. اکثر پدر و مادرها با ذوقی وصف نشدنی به دنبال خرید وسایل برای عضو جدید خانواده می باشند. پس چه بهتر که یک سری نکات را در هنگام خرید لوازم لحاظ کنیم تا در آینده ضرر کمتری را متحمل شویم.

در اتاق نوزاد باید به چهار عنصر ضروری دقت شود:

  1. تخت خواب نوزاد
  2. یک میز برای تعویض پوشک و لباس نوزاد
  3. یک صندلی یا مبل راحتی
  4. مقدار کافی فضای ذخیره سازی

تخت خواب نوزاد

تخت خواب باید از مواد و وسایل طبیعی تهیه شده باشد نه از وسایل مصنوعی .زیرا بچه ها به طور مداوم در تماس مستقیم با این وسایل هستند.بهترین جنس برای تخت و کمد و میز و غیره چوب می بوشد.

ارتفاع تخت باید متناسب با قد مادر و پدر(ترجیحا مادر) باشد تا وقتی که به سمت تخت خم می شوید و می خواهید فرزندتان را در آغوش بگیرید، به کمر فشار وارد نشود.

ابعاد تخت بهتر است به نوعی باشد که بتوان آن را در سال های بعد، از تخت خواب نوزاد به تخت خواب کودک تبدیل نمود.در این صورت در هزینه نیز صرفه جویی شده است.

شکل تخت نیز بهتر است به گونه ای باشد که گوشه های تیز نداشته باشد و بهترین فرم منحنی است.

تخت خواب نوزاد حتما باید دارای حفاظ باشد، اما شکاف بین تخت و تشک نوزاد نباید زیاد باشد. همچنین حفاظ تخت باید به خوبی در جای خود چفت شود و برای حرکت دادن آن به مقدار زیادی فشار نیاز باشد.

ارتفاع نرده تخت باید حداقل 66 سانتی متر بالاتر از تشک تخت باشد و تشک باید به خوبی در فریم خود جا بیافتد و نباید فاصله ای مابین تشک و نرده باشد.

هرگز تخت خواب را نزدیک پنجره قرار ندهید، زیرا نور آفتاب بسیار قوی است و باعث آفتاب سوختگی پوست او می شود، همچنین کودک در سنین بالاتر برای رسیدن به پنجره از تخت خواب بالا می رود.

یک میز برای تعویض پوشک و لباس نوزاد

در هنگام خرید، به راحتی کاربرد این میز و امنیت آن و همچنین ارتفاع و فضای کافی برای قرار دادن وسایل در آن، دقت لازم نمایید.ارتفاع کاربردی به معنای ارتفاع مناسبی است که موقعیت قرار گرفتن دست، گردن و کمر شما مناسب و راحت باشد.این میز باید استحکام و پهنای کافی برای تعویض پد نوزاد را داشته باشد.

در انتخاب میز تعویض پوشک به دنبال وسیله ای باشید که ساده باشد و مقتضی به سن نباشد، تا بعد از اینکه کودک شما بزرگتر شد می توانید از این میز که دارای قفسه و کشو می باشد، به عنوان کمد استفاده کنید.

بهتر است میز انتخابی شما دارای حفاظی جهت محافظت بیشتر از نوزاد باشد.

روی سطح میز نیاز به یک پد نرم دارد تا زمانی که نوزاد را روی میز قرار می دهید، زیر سر و بدن او نرم باشد.

میز کاملا باید جای خود ثابت شود.برای این کار می توانید آن را به دیوار پرچ کنید.

یک صندلی یا مبل راحتی

اگر بودجه و فضای کافی در اتاق نوزادتان دارید، به سراغ کاناپه یا گهواره ای که تعدادی کوسن آن را پوشانده و نرم و راحت است، بروید.زیرا هنگامیکه نیمه شب جهت رسیدگی به نوزاد خود بیدار میشوید، می توانید روی این کاناپه نرم و راحت بشینید و همان زمان کودک خود را در آغوش بگیریدو بدن شما آرامش و راحتی بیشتری داشته باشد.هیچ چیز بدتر از این نیست که شبها با وجود خستگی و خواب آلودگی روی یک صندلی سخت یا روی زمین بشینید.

در انتخاب صندلی نیز به گونه ای آن را انتخاب کنید که در سال های آتی هم بتوانید از آن استفاده کنید و یا به فضای دیگری از خانه آن را منتقل کنید.

مقدار کافی فضای ذخیره سازی

در ابتدا باید به ابعاد و اندازه اتاق نوزاد خود دقت کنید.قطعا اتاق که کوچکتر باشد، باید با دقت عمل بیشتری در آن اتاق فضا سازی کرد.اگر اتاق دارای کمد دیواری است، آن را به خوبی طبقه بندی کنید به طوری که از تمامی فضای داخل کمد استفاده کنید.در هنگام خریدن کمد و دراور بیشتر از اینکه به زیبایی وخاص بودن آنها دقت کنید، به ابعاد و اندازه کمد و تعداد کشو ها توجه بیشتری نشان دهید.

همچنین می توانید قفسه هایی روی دیوار تعبیه کنید تا یک سری لوازم و اسباب بازی ها را روی آنها قرار دهید.با این کار علاوه بر اینکه از فضا استفاده کرده اید، در زیبا سازی اتاق نیز یک قدم جلو رفته اید.از مستحکم بودن قفسه ها و نصب کامل آنها روی دیوار باید مطمئن شوید.

همچنین می توانید از تخت خواب هایی استفاده کنید که از فضای زیر آن بتوان برای گذاشتن چمدان، لباس و دیگر وسایل استفاده نمود.

عکس نویسنده
مهسا رحیمی

بنیان گذار برند سامانو و طراح داخلی
هدفم کمک به شما برای طراحی داخلی بهتر فضای مورد نظرتان با استفاده از دانسته هایم شامل اصول و قواعد استاندارد طراحی، ترکیب بندی درست رنگ ها در کنار هم، شناخت انواع مواد و متریال و نحوه اجرای جزئیات است

مطالب مرتبط با هنر طراحی داخلی