توضیحی درباره انواع کابینت آشپزخانه در ایران

بروز شده در توسط مهسا رحیمی درباره هنر طراحی داخلی (فقط 4 دقیقه مطالعه)
توضیحی درباره انواع کابینت آشپزخانه در ایران

در بلاگ قبلی، درباره تاریخچه کابینت صحبت کردیم، در ادامه به توضیح درباره انواع کابینت در ایران می پردازیم.

از آنجایی که کابینت ها در آشپزخانه نقش اصلی را ایفا می کنند، انتخاب نوع کابینت با توجه به در نظر گرفتن همه جوانب، اهمیت بسزایی دارد.

کابینت ها انواع مختلفی دارند که بر اساس جنسی که در ساخت آنها به کار رفته است، طبقه بندی می شوند.در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید با توجه به بودجه مورد نظر خود، بهترین کیفیت و متریال کابینت را انتخاب کنید.

کابینت آشچزخانه از جنس ام دی اف

ام دی اف (MDF)

اولین جنسی که در ارتباط با آن صحبت می کنیم، ام دی اف است. ام دی اف که جزء مصنوعات چوبی و ساخت دست بشر می باشد، بیشتر مورد استقبال عموم قرار گرفته است. این ورق از دو قسمت روکش ملامینه و یک نوع مغزی که وسط دو روکش قرار دارد، تشکیل شده است. این‌مغزی در واقع یک خمیر چوب شامل گرد چوب و رزین می باشد که با فشردگی متوسط زیر دستگاه پرس در حرارت بالا قرار گرفته است. علت استقبال بیشتر مردم، مناسب بودن قیمت آن با توجه به کیفیت ورق ام دی اف می باشد. حساسیت این ورق نسبت به آب کم است اما در برابر رطوبت نقطه ضعف دارد.

کابینت ملامینه

ملامینه

مغزی این نوع ورق کابینت با ام دی اف متفاوت است و از جنس نئوپان ( خرده چوب به همراه رزین) می باشد که روی آن روکش ملامینه قرار دارد. با وجود ارزان تر بودن کابینت ملامینه، به دلیل مقاومت کمتر نئوپان در برابر آب و رطوبت، در آشپزخانه های با رطوبت بالا و شستشوی زیاد پیشنهاد نمی گردد.

کابینت آشپزخانه هایگلاس

کابینت های گلاس

تفاوت این کابینت با کابینت ام دی اف در روکش آن است. کابینت های گلاس شامل ام دی اف با روکشی شبیه به شیشه از جنس پلکسی گلاس که نوعی پلاستیک است، می باشد. دو روی ورق های گلاس به دلیل ارزان تر شدن آن با هم متفاوت است و یک رو از جنس پلکسی گلاس که شفاف و براق است و روی دیگر آن از جنس ملامینه می باشد. در مجموع قیمت این مدل کابینت مابین ام دی اف و کابینت با روکش چوب است.

کابینت پلی گلاس

کابینت پلی گلاس

شکل ظاهری آن شبیه کابینت های گلاس بوده و تفاوت آن دو در این است که در کابینت پلی گلاس پس از چسباندن روکش ملامین، یک لایه پلی استر جهت مقاوم تر شدن روکش کابینت قرار می گیرد.

کابینت پولیشی

کابینت پولیشی

این نوع کابینت از جنس ام دی اف با قطر 25 یا 40 میلی متر می باشد و ابتدا ورق ام دی اف به صورت خام بدون هیچ روکشی با دستگاه برش و سی ان سی طبق طرح مورد نظر به صورت ساده یا حکاکی شده، برش خورده و سپس روی آن به صورت پاششی، یک لایه شیشه ای به ضخامت 3 میل از رنگ پولیش قرار می گیرد. به دلیل قرار گرفتن یک لایه 3 میلی روی ورق ام دی اف مقاومت آن نسبت به رطوبت بالاست و همچنین در اثر فشار دچار تاب نمی شود. همچنین به دلیل حساسیت زیاد در حین اجرای ساخت این نوع کابینت، قیمت آن تفاوت زیادی با سایر کابینت ها دارد. نکته دیگر آن، رنگ این کابینت است که همیشه سفید می باشد.

کابینت آشپزخانه ممبران

کابینت ممبران

کابینت های ممبران نیز شامل یک ورق ام دی اف است و مثل کابینت پولیشی ابتدا ورق ام دی اف به صورت خام ساخته و پرداخته می شود و سپس روی آن یک روکش توسط دستگاه پرس، وکیوم و روکش می شود. از این نوع کابینت بیشتر در طرح های کلاسیک استفاده می شود. تفاوت دیگر آن با کابینت پولیشی این است که در کابینت ممبران تنوع رنگ زیادی وجود دارد. قیمت کابینت های ممبران بسیار گران است و می توان گفت هزینه ساخت آن نسبت به کابینت ام دی اف 2 برابر و یا بیشتر می شود.

روکش چوب

کابینت روکش چوب

این مدل کابینت نیز از ورق ام دی اف همراه با روکش طبیعی چوب، معمولا روکش بلوط یا ملچ، می باشد که روی روکش را رنگ پلی استر می زنند. قیمت کابینت روکش چوب از کابینت تمام چوب کمتر است، اما نسبت به ام دی اف گرانتر محسوب می شود.

کابینت تمام چوب

کابینت تمام چوب

از جنس چوب طبیعی معمولا افرا، گیلاس، کاج و بلوط می باشد که روی آن را با پلی استر پوشانده تا در برابر رطوبت ، آب و حشرات آسیب کمتری ببینند. جز گرانترین و زیباترین کابینت محسوب می شود.

نکته اقتصادی

برای به صرفه درآمدن هزینه ساخت کابینت، معمولا چهارچوب اصلی کابینت را از ورق ام دی اف با روکش ملامین می سازند و فقط درب و صفحه کار از جنسی متفاوت است.

آشپزخانه استیل

کابینت های فلزی

شامل 3 نوع آلمینیومی، گالوانیزه و استیل می باشد. جز کابینت های قدیمی بوده و امروزه کمتر مورد استقبال قرار می گیرد.

در انواع کابینت های فلزی, نوع استیل آن به علت جذابیت و مقاومت بیشتر در برابر ضربه و رطوبت مورد توجه هستند.

قیمت کابینت های فلزی بسیار پایین است و به همین خاطر هنوز هم اسکلت کابینت ها در برخی مواقع از فلز ساخته می شود و فقط درب آن از جنسی متفاوت است اما به علت زنگ زدگی کابینت فلزی ( در صورتی که جنس آن استیل ضد زنگ نباشد) و رنگ کردن مجدد پیشنهاد نمی گردد.

عکس نویسنده
مهسا رحیمی

بنیان گذار برند سامانو و طراح داخلی
هدفم کمک به شما برای طراحی داخلی بهتر فضای مورد نظرتان با استفاده از دانسته هایم شامل اصول و قواعد استاندارد طراحی، ترکیب بندی درست رنگ ها در کنار هم، شناخت انواع مواد و متریال و نحوه اجرای جزئیات است

مطالب مرتبط با هنر طراحی داخلی